۱۳۸۹ آذر ۲۴, چهارشنبه

'انفجاراستشهادی' در چابهار چندین کشته و زخمی برجای گذاشته است



بی بی سی : منابع خبری در ایران از وقوع انفجارهای استشهادی در استان سیستان و بلوچستان و تلفات ناشی از آن خبر داده اند.
روز چهارشنبه، 24 آذر (15 دسامبر)، منابع خبری در ایران به نقل از مقامات محلی استان سیستان و بلوچستان گزارش کردند که وقوع دو انفجار در شهر چابهار، در جنوب شرق این استان، تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشته است.
در گزارش های اولیه، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - به نقل از استاندار سیستان و بلوچستان وقوع "یک حادثه" در منطقه چابهار را تایید کرد و نوشت که براساس گزارش های رسیده، این انفجار نتیجه یک عملیات استشهادی بوده است.
همین خبرگزاری در گزارش های بعدی محل وقوع انفجار را مسجد امام حسین چابهار گزارش کرد و گفت که در اثر این واقعه، دهها تن از "عزاداران" کشته و زخمی شده وبه هلاکت رسیده اند  که اشاره به مراسم عزاداری روز تاسوعاست.
پیشتر، خبرگزاری فارس از قول محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات حمعیت هلال احمر کشور، وقوع دو انفجار در چاربهار را گزارش کرد و نوشت که این انفجارها تلفات انسانی داشته است.
به گفته آقای مظفر، یک انفجار در مقابل محل فرمانداری چابهار و انفجار دیگر به صورت استشهادی در مجاورت آمبولانس هلال احمر روی داد که در اثر آن، چند نفر زخمی و کشته شدند.
این خبرگزاری مشخص نکرده است که به چه دلیل آمبولانس هلال احمر هدف انفجار استشهادی قرار گرفته و آیا انفجار دوم زمانی روی داده که ماموران امداد برای کمک به قربانیان انفجار اول در محل حاضر بودند یا نه.
در عین حال، آقای مظفر گفته است که در عملیات انتحاری در مجاورت آمبولانس هلال احمر، یک امدادگر در اثر اصابت ترکش زخمی شد و تحت درمان قرار گرفت.
فارس از قول همین مقام هلال احمر نوشته است که از دو یا سه روز گذشته، تهدیداتی در مورد انجام حملات استشهادی صورت گرفته بود و به همین دلیل هم جمعیت هلال احمر در نواحی مختلف استان در حالت آماده باش به سر می برد.
هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است.
استان سیستان و بلوچستان در سال های اخیر شاهد اقدامات خشونت آمیزی مانند بمب گذاری، حمله به ماموران دولتی، گروگانگیری و در مواردی کشتن گروگان ها بوده که بیشتر این موارد به گروه موسوم به "جندالله" نسبت داده شده است.
جندالله خود را یک سازمان مدافع حقوق سنی های ساکن استان سیستان و بلوچستان معرفی می کند هر چند جمهوری اسلامی و چند کشور دیگر، از جمله ایالات متحده، آن را یک سازمان تروریستی می دانند.
در ماه فوریه سال گذشته، مقامات امنیتی جمهوری اسلامی از بازداشتامیر بلوچستان  عبدالمالک ریگی، رهبر این گروه، خبر دادند و در ماه ژوئن سال جاری نیز خبر اعدام او را منتشر کردند.
در آن زمان، مقامات قضایی و امنیتی استان سیستان و بلوچستان گفتند که این گروه متلاشی و اعضای اصلی آن دستگیر شده و یا خود را تسلیم کرده اند.
در ماه فوریه سال جاری، به نقل از سایت اینترنتی جندالله گزارش شد که این گروه شخصی به نام امیر محمد ظاهر بلوچ را به جانشینی امیربلوچستان  عبدالمالک ریگی انتخاب کرده است.
درپی انتشار خبر اعدام امیربلوچستان عبدالمالک ریگی، همین سایت اینترنتی با انتشار اطلاعیه ای به نقل از جندالله، تهدید کرد که به عملیات خشونت آمیز علیه جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.

هیچ نظری موجود نیست: