۱۳۸۹ آذر ۱۰, چهارشنبه

از اسناد منتشر شده ویکی لیکس؛ خشونت در بلوچستان و احمدی نژاد را احمق، بیرحم و ضد سنی خطاب کرد".

 

از اسناد منتشر شده ویکی لیکس؛ خشونت در بلوچستان

تذکر؛ آنچه ذکر شده عیناً مواردی است که در اسناد طبقه بندی شده ویکی لیکس آمده و هیچگونه دخالت و تصرفی صورت نگرفته است.
رده بندی در آرشیو ویکی لیکس؛ محرمانه  - تاریخ انتشارِ؛ ژوئن ۲۰۰۹
"این بخش شامل اطلاعاتی در مورد گزارش افزایش مشکلات امنیتی در بلوچستان ایران، ادعای اختلال در خط آهن ایران- پاکستان؛ یک پیام از یک مقام ارشد نظامی در مورد خطرات ناشی از تحرکات اقلیت های ایران؛ افزایش چهار برابری قاچاق هروئین از آذربایجان به ایران در سه ماهه نخست 2009 (در مقایسه با سه ماهه اول 2008) و شک و تردید در مورد قرارداد صادرات گاز ایران است". (جهت اختصار فقط گزارش های مربوط به بلوچستان را ذکر می کنیم)

خشونت بلوچ خط راه آهن ایران و پاکستان را مسدود کرده است!
  "چند مقام ایرانی، از جمله بازرگانان غیر سیاسی و جاسوسان ایران- باکو در مورد بمب گذاری انتحاری اخیر در مسجد شیعیان اظهاراتی داشته اند؛ پس از حمله به یک مرکز نظامی در زاهدان، خشونت بلوچ ها در منطقه مرزی و در داخل پاکستان بازتاب وسیعی داشته است است چنانکه این مسئله به طور پیوسته در طول چند سال متوالی ادامه داشته است. به گفته یک منبع، نیروهای امنیتی ایران ممکن است کنترل موثر خود را بر مناطق روستایی شاهد رشد این مسئله از دست بدهند. همه منابع خشونت فزاینده ای را در بلوچستان ایران متاثر از حوادث مشابه در طرف پاکستانی مرز  انعکاس می دهند".

 C) … According to one source, the Iranian security forces may be losing effective control over growing areas in the countryside. All noted that the rising violence in Iranian Baluchistan is mirrored and influenced by similar events on the Pakistani side of the border (recently described in ref

 "بر اساس شواهد، تعویق آشکاری در برنامه ریزی بلند مدت خط آهن میان پاکستان و ایران که در نزدیکی مناطق بلوچ نشین در دو سوی مرز اجرا شده است مشاهده می شود. راه آهن فعلی بین کویته پاکستان و زاهدان ایران در وضعیت بدی قرار دارد و نیز ظرفیت حمل و نقل محدودی دارد. علاوه بر این، بنا به گزارش های رسیده بارها و بارها در معرض حملات راکتی و دیگر اختلالات از جانب قبایل بلوچ قرار گرفته است. این خط که همچنین از میان مناطق بلوچستان ایران و پاکستان عبور میکند قرار بود در مارس 2009 افتتاح شود، بر طبق منابع ایرانی در باکو، سرانجام این اولتیماتوم غیرمحتمل است، بنابراین استفاده وسیع از خط آهن ایران- پاکستان برای ترانزیت محموله کالاهای بزرگ در آینده نزدیک بعید بنظر می رسد".


 "منبع وزارت خارجه (آمریکا) اعلام کرد که در سال 2008 ایران از پاکستان برای برقراری مسیر جدید امن تر و مدرن درخواست نموده، اما پاکستان تاکنون از قبول این درخواست خودداری کرده است. این منبع افزود که تهران مملو از شایعات در مورد افزایش ناامنی در بلوچستان است، این گزارش می افزاید؛ سپاه پاسداران و بسیاری از ماموران پلیس در استان سیستان و بلوچستان از انجام ماموریت خود در شب به علت افزایش خطر حمله خودداری می کنند".
The source added that Tehran is rife with rumors about the increasing lack of safety in Baluchi areas, and claimed that many guard and police posts in Sistan-Baluchistan areas are no longer occupied at night due to the increased danger of attack


یک منبع دیگر که نامش در ویکی لیکس ذکر نشده، "از اقدامات تحریک آمیز دولت احمدی نژاد به دلیل شیوه های ضد سنی (از جمله اذیت و آزار روحانیون اهل سنت و جماعات مذهبی و تخریب مساجد اهل سنت) و دیگر سرکوب های گستاخانه در چند سال اخیر انتقاد کرده است".

Another source, [Source removed] blamed the Ahmadinejad administration for pursuing provocative anti-Sunni practices (including harassment of Sunni clergy and congregations and raids on Sunni mosques) and other “arrogant” crackdowns over the last few years

"وی ادعا کرد که این اعمال همراه با نرخ بالای بیکاری، احساس تبعیض و خدمات دولتی ناچیز خشم مردم بلوچ را برانگیخته است، چنانکه آنها دولت مرکزی را دشمن خود می دانند. او انتصاب حبیب الله دهمرده از سوی احمدی نژاد به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان را یک اشتباه دانست، چنانکه او را احمق، بیرحم و ضد سنی خطاب کرد".
He cited the appointment of Ahmadinejad ally Habibullah Dehmordah as a Governor of Sistan-Baluchistan as a typical insensitive blunder, calling him a “stupid, brutal, Sunni-hater


منبع انگلیسی در ویکی لیکس؛ www.cablegate.wikileaks.org/tag/IR_0.html

هیچ نظری موجود نیست: