۱۳۸۹ آذر ۹, سه‌شنبه

ویکی‌لیکس: عربستان از آمریکا خواسته بود به ایران حمله کند و« سر مار» را قطع کند


به گزارش خبرگزاری ها، وبسایت ویکی لیکس، توسط روزنامه های نیویورک تایمز و گاردین، دور تازه ای از اسناد محرمانه را منتشر کرده است.

بنا بر گزارش ها ، این اسناد مربوط به رهبران جهان و اطلاعات حساس درباره ی تروریسم و تکثیر سلاح های هسته ای است. به نوشته روزنامه انگلیسی گاردین در بخشی از این اسناد آمده که پادشاه عربستان بارها از آمریکا خواسته تا برای توقف برای هسته ای جمهوری اسلامی، به ایران حمله کند.


وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اقدام ویکی لیکس را محکوم کرده و افزوده که اقدامات پیشگیرانه دراین باره را افزایش خواهد داد.


به گزارش رادیو فردا ، وب‌سایت ویکی‌لیکس بار دیگر روز یکشنبه هزاران صفحه از اسناد محرمانه ایالات متحده را منتشر کرد که بخش عمده‌ای از آن به اسناد وزارت خارجه این کشور اختصاص دارد.


در یکی از این اسناد آمده است که عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، از ایالات متحده درخواست کرده بود برای نابودی تاسیسات اتمی، به ایران حمله کند.


در این اسناد به «توصیه‌های پیاپی» پادشاه عربستان «به ایالات متحده برای حمله به ایران جهت پایان دادن به برنامه جنگ‌افزارهای اتمی‌» اشاره شده است.


در یادداشت‌هایی که ویکی‌لیکس مدعی شده متعلق به سفارتخانه‌های آمریکا در خاورمیانه است، پادشاه عربستان به آمریکا می‌گوید: «سر مار را قطع کنید.»


در این اسناد همچنین آمده که پادشاه عربستان سعودی گفته است که با آمریکایی‌ها همکاری می‌کند تا جلوی نفوذ جمهوری اسلامی در عراق را بگیرد؛ اقدامی که بنا بر این اسناد «یک اولویت استراتژیک برای پادشاه و دولتش» محسوب می‌شود.


برپایه این اسناد، پادشاه عربستان درخواست حمله به ایران را در جریان دیدار ماه آوریل سال ۲۰۰۸، با رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق و ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده وقت نیروهایی آمریکایی در عراق مطرح ساخته است.


ویکی‌لیکس مدعی شده است دو روز پس از این دیدار، عادل الجبیر، سفیر سعودی در واشینگتن به سفارت آمریکا در عربستان گفت: «او (پادشاه) به شما (آمریکایی‌ها) گفت که سر این مار را قطع کنید.»


در ادامه این یادداشت منتسب به وزارت خارجه آمریکا آمده است: «پادشاه، وزیر خارجه، شاهزاده مقرن، شاهزاده نایف، همگی موافقند که پادشاهی به همکاری با ایالات متحده برای جلوگیری و کم کردن نفوذ و خرابکاری ایران در عراق نیاز دارد.»


این یادداشت می‌افزاید: «پادشاه به ویژه بر این نظر اصرار دارد و این نظر از سوی دیگر شاهزادگان بلندپایه بازتاب یافته است. الجبیر توصیه‌های پیاپی پادشاه به ایالات متحده برای حمله به ایران و پایان بخشیدن به برنامه جنگ‌افزار‌های اتمی‌اش را یادآور شد.»
...........

افشاگری تازه ویکی لیکس و واکنش شدید آمریکا


بی بی سی:کاخ سفید اقدام ویکی لیکس در افشای هزاران پیام دیپلماتیک ایالات متحده را محکوم کرده است.


چند رسانه بین المللی بخش هایی از اسناد محرمانه وزارت امور خارجه آمریکا را پس از دریافت از ویکی لیکس، منتشر کرده اند.


روزنامه گاردین که این اسناد را دریافت کرده می گوید که ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، به طور محرمانه آمریکا را به بمباران تاسیسات اتمی ایران تشویق کرده بود.


بر اساس این اسناد، دولت آمریکا سال گذشته برنامه ای برای جاسوسی درباره بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، دستیاران ارشد وی و نیز نمایندگان کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد راه اندازی کرده بود.


بنا بر این اسناد، آمریکا به ویژه می خواسته است بداند که موضع بان کی مون درباره ایران و برنامه هسته ای این کشور و نیز موضع چین و روسیه درباره تحریم ایران و نیز وضع حقوق بشر در ایران چیست؟


ویکی لیکس از چند روز پیش گفته بود که قصد دارد بیش از ۲۵۱ هزار سند محرمانه که بیشتر آنها پیام های دیپلماتیک سفارتخانه های آمریکا در کشورهای دیگر هستند را افشا کند.


روزنامه نیویورک تایمز این اسناد را "روایت محرمانه رابطه ایالات متحده با جهان در عصر جنگ و تروریسم" توصیف می کند.


به نوشته نیویورک تایمز، آمریکا از سال ۲۰۰۷ میلادی به طور محرمانه تلاش کرده که نظر مساعد پاکستان برای انتقال اورانیوم با غلظت بالای یک راکتور هسته ای تحقیقاتی اش به خارج از این کشور را جلب کند اما تا کنون موفق نبوده است.


کاخ سفید روز یکشنبه با صدور بیانیه ای اقدام ویکی لکیس را "خطرناک" توصیف و به شدت محکوم کرد.


به گفته کاخ سفید، گزارش های ارسالی از سفارتخانه های آمریکا "صریح" و اغلب "ناقص" بوده و لزوما بیان کننده سیاست ایالات متحده نیست.


به نوشته نیویورک تایمز، آمریکا و کره جنوبی سناریوی احتمالی سقوط دولت کره شمالی و متحد شدن دو کره را بررسی کرده و سفیر آمریکا در سئول به واشنگتن پیشنهاد کرده بود که مشوق های اقتصادی به چین می تواند که به جلب حمایت پکن از اتحاد دو کره کمک کند.


وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه به ویکی لیکس هشدار داد که انتشار حدود ۲۵۰ هزار سند محرمانه بر اساس قوانین این کشور غیرقانونی است و همکاری ایالات متحد با کشورهای دیگر را تضعیف و جان افراد را به خطر خواهد انداخت.

نیویورک تایمز می گوید که بسیاری از این اسناد محرمانه نیست و هیچ یک به عنوان "فوق سری" طبقه بندی نشده است.


به نوشته این روزنامه، حدود ۱۱ هزار نسخه از این اسناد "سری" هستند.


نیویورک تایمز از قول اسناد سفارت آمریکا در کابل می نویسد که معاون ریاست جمهوری افغانستان سال گذشته در سفر به امارات متحده عربی ۵۲ میلیون دلار وجه نقد حمل می کرده که معلوم نبود از چه منبعی دریافت و چگونه آن را هزینه کرده است. دولت افغانستان این اتهام را رد می کند.
نیویورک تایمز با استناد به یک پیام دیپلماتیک وزارت امور خارجه آمریکا می نویسد که شهروندان عربستان سعودی همچنان بزرگ ترین حامی مالی شبکه القاعده در خاورمیانه هستند و دولت قطر در زمینه مبارزه با تروریسم "بدترین" عملکرد را در منطقه داشته است.
بر اساس این اسناد، سفارت آمریکا در پکن مطلع شده بود که کمیته مرکزی حزب کمونیست چین دستور هک کردن شماری سیستم کامپیوتری گوگل در این کشور را صادر کرده بود. دولت چین این اتهام را رد می کند.
............

هشدار آمریکا به ویکی لیکز درباره انتشار اسناد محرمانه جدید

صدای آمریکا:مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا با ارسال نامه ای به جولیان آسانگ، موسس ویکی لیکز و وکیل او هشدار داد که قصد او برای انتشار اسناد محرمانه بیشتر آمریکا، نقض قانون آمریکا است.
«هرولد کو» در این نامه به تاریخ ۲۷ دسامبر، میگوید این پاسخی است به نامه آسانگ خطاب به سفیر آمریکا در بریتانیا، که از قصد وی برای انتشار اسناد بیشتر در ویکی لیکز خبر می داد.

نامه وزارت خارجه آمریکا هشدار می دهد که انتشار اطلاعات، زندگی سربازان آمریکایی، روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر را به خطر می اندازد و همچنین همکاری میان ملت ها را در زمینه هایی چون مبارزه با تروریسم، بیماری ها و مسائل اتمی، به خطر می اندازد.
روز جمعه، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده درباره تهدید ویکی لیکز، با چندین کشور تماس گرفته است.
پی جی کرالی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در شبکه تویتر گفت خانم کلینتون با رهبران آلمان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بریتانیا، فرانسه و افغانستان تماس داشته است.
روزنامه اسرائیلی هاآرتص به نقل از یک مقام ارشد این کشور گفت دولت اسرائیل هشداری دریافت کرده بود مبنی بر این که برخی از این اسناد ممکن است حاوی گزارش های محرمانه از سفارت آمریکا در تل آویو باشد.
روزنامه الحیات مستقر در لندن نیز می گوید انتشار اخبار محرمانه جدید توسط ویکی لیکز، حمایت آمریکا از پ کاکا، گروه جدایی خواه کارگردان کردستان ترکیه را فاش می کند که به عنوان یک گروه تروریستی نامش در فهرست وزارت خارجه آمریکا ثبت شده است.
زمان انتشار اسناد محرمانه توسط ویکی لیکز معلوم نیست. ویکی لیکز روز دوشنبه در صفحه تویتر خود اعلام کرد که قصد دارد حدود ۳ میلیون سند محرمانه را منتشر کند.
این اسناد هفت برابر ۴۰۰ هزار سندی است که ویکی لیکز پیشتر درباره جنگ عراق منتشر کرده بود.
ویکی لیکز توسط جولیان آسانگ، شهروند استرالیا و هکر سابق کامپیوتر تاسیس شده است.
سانگ پر رمز و راز، به دلیل انتشار اسناد محرمانه مورد انتقاد پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا قرار گرفته است. او در سوئد، به اتهام تجاوز تحت تعقیب برای بازجویی است. او این اتهام را رد کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: