۱۳۸۹ آبان ۲۸, جمعه

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای، نقض وحشیانه حقوق بشر در ایران را محکوم کرد.


به گزارش رادیو آمریکا، در این قطعنامه که با ۸۸ رای موافق، ۴۴ رای مخالف، و ۵۷ رای ممتنع تصويب شد، از نقض جدی حقوق بشر در ایران عمیقا ابراز نگرانی شده است.
در این قطعنامه به مواردی نظیر سرکوب گسترده مدافعان حقوق بشر، بازداشت های خودسرانه، محاکمه های ناعادلانه و شکنجه استناد شده است.
قطعنامه همچنین از مجازات مرگ در ایران انتقاد کرده و می گوید سنگسار و خفه کردن به عنوان روش های اعدام در ایران به کار گرفته می شود. جمهوری اسلامی همچنین کسانی را که هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال بوده اند به مجازات مرگ محکوم و آن را اجرا کرده است.
سازمان ملل در قطعنامه خود تاکید کرد جمهوری اسلامی با زندانیان بدرفتاری می کند و مخالفان را شکنجه کرده و مجازاتهای غیرانسانی از جمله قطع اعضای بدن را علیه محکومان اجرا می کند و صدورحکم اعدام به شکل نگران کننده ای افزیش یافته است.
قطعنامه همچنین به ادامه تبعیض و دیگر شکل های نقض حقوق بشر در ایران، که گاهی به منزله آزار اقلیت های قومی و مذهبی، مانند کردها، بلوچ ها و مسلمانان سنی است، اشاره می کند.
این قطعنامه همچنین از نابرابری جنسیتی در ایران نیز انتقاد کرده و سرکوب مدافعان حقوق زنان را محکوم کرده است. قطعنامه به زندانی شدن تعدادی از فعالان حقوق زنان و تصویب قوانین تبعیض آمیز در این کشور اشاره کرده است.
سازمان ملل همچنین از سرکوب آزادی های فردی ، دینی نیز انتقاد کرده و به بازداشت های ومحکومیت های گسترده علیه کسانی که خواهان رسیدن به آزادی های فردی بوده اشاره کرده است.
قطعنامه سازمان ملل متحد از جمهوری اسلامی می خواهد به تعهدات خود در رعایت حقوق بشر عمل کند.
نماینده کانادا در سازمان ملل در این باره گفت، نقض حقوق ‌بشر در ایران ادامه دارد و وخیم ‌تر می ‌شود. رژیم حاکم به ‌طور مستمر درخواستهای بین ‌المللی را رد می ‌کند. ادامه این رفتار نشان ‌دهنده فقدان بنیادی احترام به سازمان ملل، معاهدات حقوق ‌بشر و راه و رسم آن است.
جمهوری اسلامی هیئتی را به سرپرستی محمد جواد لاریجانی برای جلوگیری از تصویب این قطعنامه به نیویورک فرستاده بود، اما همه تلاش های آنها ناکام ماند و قطعنامه با رای بیشتری نسبت به سال گذشته به تصویب رسید.
سال گذشته قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران با ۷۴ رای موافق در برابر ۴۸ رای مخالف و ۵۹ رای ممتنع، در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده بود.

هیچ نظری موجود نیست: